zondag 29 september 2013

De jacht op Brutus - 10

Bouke en ik !
Zoals de titel al aangeeft is de jacht op Brutus weer heropend, erg leuk natuurlijk !
Omdat dit alweer de 10e bericht is vindt ik het wel zo eerlijk om juist voor de mensen die deze sessies in 2012 volgden wat meer te vertellen over Brutus.
Brutus is een behoorlijke grote schubkarper, al helemaal als je bedenkt dat de meeste schubkarpers die rond zwemmen in de grachten van Amsterdam tussen de 4 en de 9 kilo wegen, en met een beetje geluk vang je een mooie 10 kilo schub karper, en met super veel geluk vang je een schubkarper die hoog in de 20 pond zit, denk dan aan een 27 a 28 ponds schubkarper.
Brutus is anders, Brutus is echt heel groot ik heb hem 1 keer mogen zien zwemmen, en wat een ding was dat zeg !
Ik schatte hem/haar zeker tussen de 110 en 115 met een staartwortel zo dik als mijn dijbeen !
Maar goed uiteraard heb ik Brutus nog niet kunnen vangen wel heb ik een 3 tal andere mooie karpers mogen vangen 2 dagen geleden maar helaas kon Bouke daar niet bij zijn ivm aanhoudende drukte op zijn werk
Wel voelden het voor mij een beetje dubbel om te te gaan vissen deze avond maar gelukkig is Bouke niet een persoon die een ander minder gunt dan zich zelf, integendeel zelfs want ondanks dat ik twijfelde om er alleen op uit te gaan was hij diegene die me dat duwtje in de rug gaf om toch te gaan vissen op onze
voerstek.


Eenmaal aangekomen bouw ik snel het gehele circus op en zijn beiden hengels al rap ingegooid, en neem ik plaats op een houten bankje ergens in de binnenstad van Amsterdam, heerlijk.
Na 25 minuten vissen zie ik plotseling mijn rechter hengeltop flink heen een weer klapperen maar het duurt even voordat ik mij realiseer dat ik beet heb.
ik kom er achter ( haastige spoed is zelden goed ) ik ben mijn beetmelder vergeten aan te zetten maar pak de hengel op en deze dril verloopt super soepeltjes dus kan ik al snel kan ik met deze super kale spiegel op de foto.


Ik zet de spiegelkarper terug en voorzie mijn rig opnieuw van een home made ball 4 en loop de hengel uit.
Deze keer duurt het iets langer voordat ik beet krijgt wel een hele uur zeg :) heerlijk dit soort van avondjes heb je niks te klagen maar eenmaal met de hengel in de hand lijkt het bijna fout te gaan want de karper zwemt zich vast aan een buitenboord motor.
Ik stap op de boot en met veel voorzichtigheid weet ik mijn lijn vrij te krijgen en kan ik verder met het drillen van de vis, toch beland uit eindelijk ook deze vis in het net een prachtige geel gekleurden spiegel karper.


Ik maak 2 foto,s voor mij zelf en 2 foto,s voor Joris en zet deze spiegel karper weer terug in de gracht maar terwijl ik deze spiegel weer terug in de gracht zet gaat plots mijn anderen hengel er vandoor, ook deze gevecht verloopt soepel en volgens plan
Ook deze toffe leuke karper weet ik in het net te krijgen maar daar in een andere bericht meer over !
Na de derde karper vangst stop ik ermee ik vindt het mooi geweest, en de volgende keer is Bouke er gewoon weer bij !

Groetjes Sander Kunst

6 opmerkingen:

  1. He, Die home made balls werken. Nou dan komt die vriezer ook een keer leeg. Mooie vissen kerel. Ik ben benieuwd naar die derde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die laatste...mooi gekleurd! Nu nog schubben op die dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Peter
    Dank u voor het compliment, beide vissen net zo kaal maar totaal anders van kleur, altijd leuk :)

    Hey Michael
    Vorig jaar had ik ook succes met de gemaakten home made ballen, altijd leuk om vissen te vangen op je eigen gemaakten boilies, lijkt wel een traditie te worden ieder na jaar.

    Hey Andres
    Vindt ik zelf ook een erg aparte verschijning om te zien, en dat uit de Amsterdamse grachten gordel.
    Wat betreft de beschubbing mag er van mij ook wat enkele flinken plakken op :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt wel marsepein man, die boiliebrokken! :) Kom maar op met Brutus, die kale Duitsers moeten eerst nog even wat aankomen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Rolf
    Marsepein, nog effies wachten man de sint komt over enkele weken :)
    Zou leuk zijn Brutus eens te mogen vangen !

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen