dinsdag 6 augustus 2013

Nachtelijke escapades - 02

Mokumse grachten
Het is een zwoele avond dat ik opnieuw een poging waag op een prachtig stukje gracht ergens in Amsterdam.
Ik ben hier zelfs al een aardige tijd aan het voeren, en ik heb 1 keer eerder een poging gedaan om er karper te vangen, maar helaas zonder resultaat zelfs geen brasem.
Toch had ik deze avond dat ik in mijn auto stapten om naar de stek te rijden een akelig goed gevoel, zo,n gevoel van het gaat gewoon gebeuren deze avond, ik weet het zeker !
Het is zo,n 22:00 dat ik aankom, en je zou haast denken dat dit te laat is maar in de grachten stelsel van Amsterdam gelden er hele andere regels als je karper wilt vangen.


De laatste plezier vaart goeroe,s leggen hun sloepen en bootjes aan wal, de gracht word spiegel glad en de lantaarn palen aan de overkant lijken door de weerspiegeling bij mij voor de kant te staan.
Ik tuig mijn hengels op en kijk met regelmaat  over het spiegel gladde water.
Ik voorzie beide rigs van een dumbel en gooi beide hengels in
1 hengel gooi  ik in het midden van de gracht, en 1 hengel leg ik voor de kant tussen 2 bootjes in.
Niet veel later dat de hengels op de spots liggen hoor ik een piep, geen piep van mijn pieper maar van mijn telefoon, ik heb een wats app bericht
Het is Dennis visser een vismaat van vroeger, al snel vraag ik hem gezellig te komen niet veel later staat hij naast mij met een sixpack bier hoe tof is dat dan, ik vraag hem of hij gedachten kan lezen.
we ouwe hoeren wat, en ook hij is getuigen van flinke klap midden in de gracht we kijken elkaar zelf een beetje geschrokken aan zo,n harde klap als dit was.
Ik draag Dennis op de hengel op te pakken mocht ie ervandoor gaan maar zo bescheiden als Dennis is zegt hij dat dat niet hoeft toch sta ik er op.
We zijn 30 minuten verder dat de hengel die in het midden van de gracht is ingegooid er akelig hard vandoor gaat Dennis twijfelt niet en pakt de hengel van de steunen met een woeste dril als gevolg.



Het drillen loopt soepel, en al snel zijn onze vermoeden dat het om een grotere vis moet gaan.
10 minuten later geeft een lang gebouwde spiegel karper de strijdt op en kan ik de net eronder schuiven.
Ik til het net uit het water dat onze vermoedens worden bevestigd, een Mokumse spiegel en tevens Dennis zijn eerste gracht karper is een feit !


Een mooie spiegel van 87,5 centimeter lang Dennis is blij en ben ik dat dus ook.
De hengel word opnieuw in het midden van de gracht gegooid, en gooi ik er nog een handje dumbels bij.
Er verstrijken 75 minuten dat er opnieuw een beetmelder af gaat deze keer is het de hengel die tussen de grachten bootjes is ingelegd de vis zwemt in een rechte lijn naar het midden van de gracht, en hoef ik niet bang te zijn dat de vis zich vast zal zwemmen aan een buitenboord motor.
Ook deze keer loopt alles lekker soepel, en enkele minuten later kan opnieuw de net onder de vis geschoven worden.
Het is een prachtige edel schub die ik in mijn armen mag sluiten.


Het is 02:45 en Dennis besluit om richting huis te gaan want voor hem is het morgen gewoon een werk dag ik zelf blijf nog een uurtje door vissen want ik heb vakantie.
Mijn volharding word beloond want net voordat ik mijn vis gerij bij elkaar wil pakken loopt er opnieuw een hengel af.
Deze karper laat zich niet makkelijk vangen en duikt onder de bootjes door op zoek naar obstakels gelukkig weet ik dit te voorkomen en mag ik opnieuw een spiegelkarper scheppen


Een hoog gebouwde spiegel karper mag met mij op de foto.
Na 2 foto,s geschoten te hebben zet ik deze mooie grachten spiegel terug, ik ben blij en ik ben voldaan.
Ik besluit in te pakken en richting huis te gaan met in mijn achter hooft hier weer snel terug te keren !

Groetjes Sander Kunst

8 opmerkingen:

  1. Hé Sander,

    Dit zijn schitterende karpers om te vangen maar ook om te zien!

    Amsterdam HEEFT 't.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Hans
    Zelf ben ik van mening dat ik vaak amper tot geen last heb van mede karper vissers, dat is voor mij redenen genoeg om nou juist op dit soort van stekken te vissen !
    Ook leuk om midden in het leven te staan, en de drukte om de stek heen.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk Sander dat Dennis gewoon de eerste run mag pakken. Mooie vissen trouwens.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Michae
    l
    Het voeld ook goed om zo en dan wat aan een ander te geven.
    Zelf vindt ik alle gevangen vissen ook erg mooi om te zien,, ook leverde ze allen stuk voor stuk veel strijdt.

    Bedankt en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo, lekker uitgebreid verslag Sander! Mooie vissen en het blijft leuk om te zien hoe gevarieerd het bestand zo langzaam wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Boudewijn
    Vaak zijn mijn verslagen aan de korte kant, toch wil ik gaan proberen om met regelmaat een wat langere verslagje te schrijven.
    Toch is het best lastig voor mij.

    Inderdaad is het daar een mooi gevarieerde bestand aan het worden, het enigste wat er deze avond er nog aan ontbrak is een woeste slanke grachten schub
    Maar uiteraard mag ik echt niet klagen !

    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knappe karpers daar in hartje A'dam. Eigenlijk een understatement, prachtige karpers!

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Fer

    inderdaad man !
    voor mij hoeven het geen dikke 15 kilo plus vissen te zijn, ik ben oprecht blij met iederr karper die de Amsterdamse grachten mij brengen !
    Thanks voor je toffe reactie !!!

    groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen